Adobe Medium to od teraz Substance 3D Modeler

Firmę Adobe zna chyba każdy. Dla osób, które jednak nie orientują się, co produkuje to przedsiębiorstwo, spieszę z wyjaśnieniem – całe mnóstwo aplikacji, które służą głównie do projektowania i tworzenia – od zdjęcia, poprzez loga, na stronach internetowych kończąc. Dwa lata temu Adobe przejęło pieczę nad jednym z programów do rzeźbienia w wirtualnej rzeczywistości, jakim jest Oculus Medium. Ten przeszedł małą ewolucję i aktualnie udostępniany jest jako Substance 3D Modeler.

Historia Oculus Medium

Program miał swój początek już 7 lat temu, kiedy to stanowił prezentację możliwości śledzonych pozycyjnie kontrolerów Oculus Touch. Do czynienia miały z tym jednak niezbyt liczne osoby, bowiem wszystkie pokazy miały miejsce podczas targów i konferencji na przestrzeni 2015 i 2016 roku. Gdy same kontrolery zostały udostępnione na sklepowe półki, Medium było jedną z aplikacji startowych, a posiadacze HTC Vive mogli nabyć ten produkt za cenę 30 dolarów.

Adobe widząc potencjał w Medium postanowiło przejąć aplikację i udostępnić ją dla wszystkich całkowicie za darmo. Poza namacalnym efektem, jakim były działania z aplikacją, firma zaopiekowała się również większością zespołu Allegorthmic. Początkowo zmieniła się jedynie nazwa, z której wyeksmitowano Oculusa, a wprowadzono Adobe. Plany producenta aplikacji do tworzenia są jednak znacznie szersze – aktualnie rozpoczyna się prywatna beta odświeżonego Oculus Medium pod nazwą Substance 3D Modeler. Aplikacja ma oferować nie tylko narzędzia do modelowania VR, ale również stawiać na immersję – w wyewoluowanym tworze Adobe będzie można odczuć uczucia, jakie towarzyszą rzeźbieniu gołymi rękami w glinie.

3D Modeler jest jeszcze we wczesnej fazie produkcji, na co wskazują zamknięte beta testy. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by już teraz skorzystać z zestawu narzędzi Substance 3D, do których należą Stager, Painter, Sampler oraz Designer. Każdy z nich odpowiada za inną gałąź projektowania, co opisane zostanie w ostatnim akapicie.

Aktualnie narzędzia z grupy Substance w pakiecie Adobe kosztują nieco ponad 39 euro miesięcznie, co daje 180 złotych. Nie wiadomo jak plasować się będzie koszt samego Modelera, ani czy zostanie on umieszczony w całym pakiecie 3D.

Substance 3D Modeler – Adobe w trójwymiarowym świecie

Modelowanie 3D staje się coraz popularniejsze, a wykorzystanie tego typu grafiki komputerowej jest niemal nieograniczone. Połączenie projektowania trójwymiarowego i gogli VR jest czymś wręcz oczywistym – z takiego właśnie założenia wyszło Adobe. Co zaoferuje nowy Substance 3D Modeler?

Przede wszystkim będzie to interfejs znany już z pozostałych programów Adobe. Producent stara się zachować jednolity design aplikacji, co może się podobać. Przejście z Photoshopa do Illustratora jest niemal bezbolesne, a podobnie może być również podczas nauki modelowania 3D.

Adobe opiera ewolucję Oculus Medium o lata praktyki w tworzeniu aplikacji do projektowania. Z tego też powodu, nowy Modeler zaoferuje ogrom kreatywnych możliwości na wyciągnięcie ręki – od tworzenia konceptów, na tworzeniu gier kończąc.

Pamiętając o korzeniach Substance 3D Modeler, producent przewiduje wsparcie dla środowiska VR, które zapewni jeszcze lepszą immersję w pracy i pozwoli na lepszą obserwację tworzonych obiektów.

Co poza Modeler w pakiecie Substance 3D?

Designer oraz Painter to narzędzia służące do pracy z teksturami i materiałami. Dzięki temu pierwszemu, artysta może stworzyć nowe grafiki, a następnie poprzez drugą aplikację, nałożyć je na przygotowane wcześniej obiekty trójwymiarowe. Podobne zadanie do Designera ma Sampler, jednak w tym przypadku chodzi o tworzenie wirtualnych materiałów z rzeczywistych obiektów.

Substance 3D Stage zastępuje natomiast Adobe Dimension. Program pozwala na pozycjonowanie scen, tworzenie oświetlenia i renderowanie utworzonego obrazu.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *